Home

Kejsarsnitt nackdelar

För- och nackdelar med kejsarsnitt Karin Pettersson är överläkare och berättar om kejsarsnitt. I vår mini-serie Föda barn 2020 ska vi i dag gå igenom när och vem som får göra kejsarsnitt, en metod som blir allt mer efterfrågad För- och nackdelar med kejsarsnitt. 2020-02-17 • 10 min 23 sek. Karin Pettersson är överläkare och berättar om kejsarsnitt. I vår mini-serie Föda barn 2020 ska vi i dag gå igenom när och vem som får göra kejsarsnitt, en metod som blir allt mer efterfrågad Fördelar och nackdelar med kejsarsnitt. Födelar är väl att man oftast kan planera ett kejsarsnitt i god tid. Kvinnan behåller kontrollen över situationen och kan släppa sin ångest över tex en vaginal förlossning Nackdelar kejsarsnitt. Mot bakgrund av övertygande fördelarna med kejsarsnittavsnittet, det finns också ett stort antal nackdelar med denna metod visas i barn som föds. På grund av dessa nackdelar mellan läkare för många år tochitsya debatt om fördelarna och nackdelarna med kejsarsnitt

En slutsats av avhandlingen är att ett enstaka kejsarsnitt inte behöver vara till nackdel för mamman. För dem som planerar fler barn kan det se annorlunda ut. Kejsarsnitt kan minska risken för framfall före 60 års ålder, men man måste också väga in övriga riskfaktorer som kan leda till framfall och riskerna med upprepade kejsarsnitt Jag har bara gjort akut kejsarsnitt och blev då sövd. Jag hade rejält ont i snittet efter förlossningen och har fortfarande ont till och från tre månader efter. De säger ju att det kan ta upp till ett år innan smärtan helt är borta, och därför bör (får) man inte bli gravid inom ett år eftersom livmodern inte är helt läkt heller

Risker och komplikationer är fler om du föder med kejsarsnitt jämfört med om du föder vaginalt. Exempel på komplikationer är infektion och blödningar Det finns för- och nackdelar, för både mamman och barnet, med båda förlossningssätten [2]. Sannolikt är de medicinska riskerna lägre för gruppen kvinnor som planerar vaginal förlossning, även om en mindre del kommer att avslutas med akut kejsarsnitt, än för de kvinnor som genomgår planerat kejsarsnitt utan medicinsk indikation [2] Kejsarsnitt som sker på grund av förlossningsrädsla ökar i Sverige. Men Socialstyrelsens expert varnar för riskerna. - Många tror att allt ska bli perfekt med kejsarsnitt. Men man. För- och nackdelar med kejsarsnitt. Längd: 10:23 2020-02-17. DELA. DELA. TWEETA. DELA. E-POST. Mer från TV4 NÄSTA. SPELAR NU: Medicin För- och nackdelar med. Är kejsarsnitt lösningen för att minska förlossningsskadorna hos kvinnorna? - Nej, kejsarsnitt är inte lösningen eftersom det har andra nackdelar, säger överläkaren Eva Uustal

Ett kejsarsnitt är en slags förlossning. Det är en operation där förlossningsläkaren gör ett snitt i magen och livmodern och lyfter ut barnet ur magen. Kejsarsnitt kan vara planerade, akuta eller omedelbara. Det beror på hur bråttom det är att få ut barnet. Det finns olika anledningar till att det blir kejsarsnitt nackdelar med kejsarsnitt? 1 Apr 2010, 11:27 2040 0 34. Snack Kroppen; Sjukdomar; Avregistrerad. 1 Apr 2010, 11:27. har funderat lite på det här. det måste finnas någon stor nackdel eftersom så många kvinnor ändå ploppar ut sina barn på naturlig väg. men vad är det?. Kejsarsnitt räknas idag som en rutinoperation där riskerna är låga. Men samtidigt är det viktigt att veta (för dig som väljer kejsarsnitt på grund av förlossningsrädsla) att vaginal förlossning medför ännu mindre risker. Risker/komplikationer med kejsarsnitt Du är här: FamiljeLiv.se Kejsarsnitt för- och nackdelar. Innehåll. Aktuella samarbeten . Gjensidige - Väl förberedd. Gravidpaketet. Väntar du barn? Meny Forum Graviditet - Känsliga rummet. Varje medlem är ansvarig för sina inlägg. Skapa en ny tråd. För- och nackdelar med vaginal förlossning respektive kejsarsnittsförlossning Fysiska konsekvenser för kvinnan vid de olika förlossningssätten Vid den aktuella förlossningen Infektion. Efter både vaginal förlossning och kejsarsnitt förekommer urinvägsinfektion, infekt-ion i livmodern och sårinfektion i slidan eller bukväggen.

För- och nackdelar med kejsarsnitt

Det finns en risk på 1 procent för svåra komplikationer vid alla förlossningar, vid kejsarsnitt är risken 5 procent. Nedan finns information om de olika förlossningssättens för- och nackdelar från både föderskans och barnets perspektiv Nackdelar - Risk för underlivsbristningar - Risk för akut kejsarsnitt/sugklocka - Något ökad risk för inkontinens LÄS ÄVEN: De fem vanligaste smärtlindringarna vid förlossning. Foto: Shutterstock. Se i videon nedan: Gravida kändisar som väntar och får barn 202 Det är välkänt att det finns både för- och nackdelar med kejsarsnitt med avseende på kvinnors hälsa.1-5 Idag har komplikationer efter vaginala förloss-ningar fått ett relativt stort fokus vilket gjort att information om komplikat-ioner efter kejsarsnitt har riskerat att hamna i skymundan

Om barnet av någon anledning inte kan/bör födas vaginalt kan ett kejsarsnitt utföras. Operationen kan vara planerat långt i förväg eller beslutas om under förlossningens gång. Här kan du läsa mer om vad ett planerat kejsarsnitt innebär Nyhetsmorgon i TV4 från 2018-02-06: Det finns både för- och nackdelar med att föda barn med hjälp av kejsarsnitt och vaginalt. Sophia Brismar Wendel, förloss..

Kejsarsnitt känns så bra, både för mig och barnet. Känns betydligt mycket tryggare. Det är historier som dina som bör tas upp, för det är som du säger.. dem berättar inte så mycket om nackdelarna under vaginal förlossning och när man nämner ks så finns det helt plötsligt hur många negativa saker som helst att radda upp Varför och när man bör välja kejsarsnitt eller vaginal födsel. Många personer är osäkra på om de bör välja kejsarsnitt eller vaginal födsel för deras barn. Det senare är vanligtvis säkrare för modern och barnet, men det finns gånger då det är nödvändigt att man utför ett kejsarsnitt. Fördelar och nackdelar med ett kejsarsnitt De eventuella fördelarna med den alltmer generösa användningen av kejsarsnitt är ännu inte bevisade. Tvärtom kan kejsarsnitt medföra ökade risker både för mamman och barnet varnar en expertgrupp vid Världshälsoorganisationen (WHO

Libero Sverige. Installera. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Läs mer här Förlossning med av den gravida kvinnan önskat kejsarsnitt - fördelar och nackdelar för moder och barn. Dela via: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter Dela via E-post Lästid ca 2 minuter Bakgrund. Kejsarsnittsfrekvensen ökade under 1970-talet (5 procent av.

Kejsarsnittets nackdelar Fler och fler kvinnor väljer att föda via kejsarsnitt- också i de fall som kvinnan kunde fött på naturlig väg. Kejsarsnitt är dock inte riskfritt. Kejsarsnitt är ett kirurgiskt ingrepp där livmodern öppnas och barnet tas ut. Metoden används då man bedömmer, att en normal födsel är för riskabel eller. Hos de flesta kvinnor överväger fördelarna, med att föda vaginalt nackdelarna med att förlösas med kejsarsnitt. Både på kort och lång sikt. Trodde vi annorlunda, skulle väl de flesta gynekologer och barnmorskor önska sig kejsarsnitt. I vissa fall finns risker som gör att vaginal förlossning inte kan tillåtas

För- och nackdelar med kejsarsnitt - tv4

Nackdelar Direkt Efter Kejsarsnitt 18 kommentarer. Dagliga bördan under 7 dagar efter ett kejsarsnitt är att man måste ta en spruta dagligen för att förebygga att man får en blodpropp. De två första fick jag på sjukhuset och sen fick jag med mig 5st för de kommande 5 dagarna att ge mig själv hemma Nackdelar med kejsarsnitt är den senare återhämtningen av modern efter operationen och mamman tar lång tid att återvända till det dagliga livet. Moren läker mycket senare än normal födsel efter kejsarsnitt. Spädbarn födda med kejsarsnitt kan ha problem i luftvägarna efter födseln

- Då går vi igenom kvinnans eller parets skäl till varför de önskar ett planerat kejsarsnitt. Jag informerar om för- och nackdelar med olika ­förlossningssätt både för mor och för barn, och vi diskuterar andra alternativ än planerat kejsarsnitt, till exempel igångsättning av förlossningen Andelen abdominal leverans har ökat, och idag slutar femte graviditeten med en kejsarsnitt, inte naturlig födelse. Operationen har sina ovillkorliga fördelar och nackdelar. Vi kommer att berätta om fördelarna och nackdelarna med kirurgiska födseln, hur troligt de kommer att utveckla komplikationer efter dem, i den här artikeln

Fick förfrågan att berätta för och nackdelar med att föda med kejsarsnitt . Jag har ju gjort två kejsarsnitt och kommer att göra mitt tredje nu om 19 dagar. Detta sista snittet och mitt tredje snitt är dock obligatoriskt för mig att göra och inget jag själv valt. När man snittats två gånger blir den tredje födseln automatiskt ett snitt Kejsarsnitt. En del som har förlossningsrädsla vill helst föda med kejsarsnitt. Då får du träffa en förlossningsläkare och berätta om varför du vill få kejsarsnitt. Tillsammans diskuterar ni fördelar och nackdelar och kommer fram till en lösning. Alla som vill kan inte föda med planerat kejsarsnitt Först måste du förstå vad som utgör en kejsarsnitt. Detta är en operation som innebär att ta bort barnet genom ett snitt i bukväggen och livmodern. Nu har du en aning om hur läkaren ska få ditt barn. En sådan operation har givetvis både fördelar och nackdelar. Fördelar och nackdelar med kejsarsnitt för modere Kejsarsnitt hos får. Nackdelar är att det kräver en omfattande klippning av operationsområdet samt att vid tillfällen då våmmen är fylld kan den hindra åtkomsten till livmodern. Vid ett flanksnitt kan det blöda kraftigt från de sneda bukmusklerna vilket också är en nackdel

Djurförädling

Ett kejsarsnitt är en operation där en livskraftig bebis och barns plats tas bort från en kvinna genom ett snitt i buken. För tillfället är denna operation inte en nyhet och distribueras väl: var 7: e kvinnor går i födelse med kejsarsnitt. Kirurgisk ingripande kan förskrivas på ett planerat sätt (enligt indikationer under graviditeten) och i en nödsituation (i händelse av. Som med alla kirurgiska ingrepp, har ett kejsarsnitt kirurgi också dess nackdelar. I de flesta fall, ett kejsarsnitt leverans kommer i förväg planerat. Det betyder att ditt barn inte naturligt kan vara redo och mogen att komma ut ur livmodern. Felaktig beräkning av din förfallodagen är också en möjlighet upplevt och nackdelar med kejsarsnitt är många kvinnor frågar - och om möjligt förlossning efter kejsarsnitt, och vad? Enligt läkare - det entydigt svar kan inte vara. Vi har försökt att presentera alla medicinska aspekter av andra förlossning efter kejsarsnitt. innehållet i artikeln: Funktioner EP Fördelar E

Förlossning med kejsarsnitt - om varför, när det görs och

Fördelar och nackdelar med kejsarsnitt

1. Nackdelar vaginalt: urin/avföringsläckage, sfinkterruptur, diskbråck, problem med svanskota/höfter. Farligare för barnet. Nackdelar ks: större risk för blödning, begränsat i antal barn man kan skaffa
  2. ut. Men de flesta kvinnor är fortfarande rädda för att göra en kejsarsnitt, även med indikationer på det. Detta förfarande har både sina fördelar och nackdelar, så prata om att det inte avtar
  3. Mot slutet av graviditeten ligger ungefär tre-fyra procent av alla barn med sätet, dvs rumpan, först. På de allra flesta görs vändningsförsök, vilket lyckas i ungefär hälften av fallen. Sedan början av 2000-talet har alla kvinnor med barn i sätesbjudning rekommenderats att föda med kejsarsnitt, då en studie visade att sjuklighet och dödlighet var större för barn födda i.
  4. Kejsarsnitt. För- och nackdelar, olika typer av snitt, om gentle/family-centered caesarian, går det att avnavla sent ändå, när måste man föda med snitt och när kan man välja, läkningsprocessen osv. Läs mer! Igångsättning

Jag la ut statusen ovan på facebook idag. Inte för att rådfråga mina vänner och bekanta om vad de tycker att jag ska göra. Utan helt enkelt för att komma i kontakt med någon som fött barn på båda sätten, och som kunde svara på lite frågor och funderingar jag har inför min egen förlossning. Alltså k En sugklocka används för att hjälpa till vid en förlossning. Det finns en del risker med sugklocka men man ska komma ihåg att den används när det finns en fara för modern eller barnet. Det är ovanligt med skador eller komplikationer • Omedelbart kejsarsnitt (kallas ibland urakut kejsarsnitt) - det är väldigt ovanligt att den här typen av kejsarsnitt görs, men när det händer ska bebisen komma ut inom 10 minuter. Den vanligaste orsaken är att bebisens hjärtljud går ner och inte återhämtar sig. Vid omedelbara kejsarsnitt hinner man inte vänta på att bedövningen ska verka och därför sövs kvinnan

Enstaka kejsarsnitt ingen nackdel för mamman - Läkartidninge

Astas: Kejsarsnitt på humanitär indikation

Har du gjort kejsarsnitt? Fördelar och nackdelar önskas

Förlossningen, kejsarsnitt eller vaginalt? Nu är det åtta veckor kvar till BF för mig och tankarna går mer och mer åt förlossningen. Det senaste jag börjat fundera över är hur vanligt det är att folk väljer planerat kejsarsnitt och varför? För och nackdelar med de olika metoderna?. Ett kejsarsnitt som är mer än akut är omedelbart kejsarsnitt. Tar läkaren beslut om att det måste genomföras brukar det ta mellan 10-15 minuter innan bebisen är ute. Vid ett omedelbart kejsarsnitt hoppar sjukvårdspersonalen ofta över en del förberedelser som att spara tid, och ofta sövs den blivande mamman med narkos Kejsarsnitt och instrumentella förlossningar (sugklocka och tång) är numera en rutinåtgärd vid födslar i Europa. Italien sticker ut rejält med 37 procent kejsarsnitt år 2004, medan Sverige då som nu, hade ca 17 procent kejsarsnitt. Å andra sidan föddes bara någon procent av de italienska barnen med sugklocka/tång Orsaker till planerat kejsarsnitt kan vara: Barnet är inte vänt upp och ned på den förväntade tidpunkten för förlossning Hälsoproblem hos modern, såsom hjärtsjukdomar Hjärtsjukdom och hjärtinfarkt: att varje kvinna bör veta Vars symptom kan förvärras på grund av den stress som förlossningen Närvaron av moderns infektioner som barnet kan smittas under vaginal förlossnin

Risker och komplikationer vid kejsarsnitt - Kejsarsnitt

Kejsarsnitt är ett relativt vanligt sätt att få barn på. Man skiljer mellan planerade och akuta kejsarsnitt. Här hittar du fakta och vanliga frågor om ämnet. I Stockholmsregionen är kejsarsnittsfrekvensen så hög som 22-25%. Ute i landet är frekvensen lägre, ca 15 %. Planerat kejsarsnitt De som fötts med kejsarsnitt hade en mindre mångfald i tarmfloran än de som fötts vaginalt. Så att man kan väga in för och nackdelar, fortsätter Maria Jenmalm Planerat kejsarsnitt innebär ofta, ej alltid, en positiv förlossningsupplevelse. Risken för urininkontinens i framtiden minskar något. Bäckenbottenmuskulaturen påverkas dock även av graviditeten i sig. Nackdelar med kejsarsnitt. Barnet drabbas oftare av andningsstörningar som kräver vård vid barnavdelning

Kvinnan kan själv göra ett informerat val - Läkartidninge

Det finns en rad nackdelar med kejsarsnitt, berättar hon. Vid en vaginal förlossning sätts ett signalsystem i gång som förbereder både mamman och barnet på livet utanför Jag har gått igenom både kejsarsnitt och vaginalt och det finns för och nackdelar med båda. Och diskussionen om att spricka eller inte, den är ju också så befäng och precis som du säger blir det också som någon slags kraftmätning Fördelar vs nackdelar med kejsarsnittet. Mariane förklarar att, när det indikeras, är fördelarna med cesareanleverans många. Det kan bokstavligen innebära frälsningen av barnets liv och i vissa situationer även moderns. Men i allmänhet vad som anses vara en fördel är att det händer snabbt, säger han Några nackdelar med att föda på sommaren Om din förlossning resulterade i ett klipp eller ett kejsarsnitt är det viktigt att ta extra bra hand om stygnen. Tvätta området försiktigt och undvik att bada de första dagarna efter förlossningen. Använd lätta kläder som andas

Experten: Kejsarsnitt är onödigt riskfyllt Aftonblade

Nackdelarna är ju dessutom att man kan få problematik med hur barnet påverkas av att inte födas naturligt, läkning vid kejsarsnitt, och att du i princip inte kan bära ditt barn tiden efter kejsarsnittet. Jag gick igenom en vaginal förlossning, trots förlossningsskräck och skulle aldrig i mitt liv välja kejsarsnitt - Vad vi också har visat i den här studien är att det inte verkar vara några medicinska nackdelar med induktion vid 41 veckor istället för vid 42. Många förutspådde att det skulle öka risken för kejsarsnitt och instrumentella förlossningar, men inget av det ökade, konstaterar Henrik Hagberg Vilka är nackdelarna med spinalbedövning? Det händer att metoden ger otillräcklig bedövning. Lågt blodtryck kan uppstå, men förhindras vid användning av intravenös vätska och läkemedel. Eftersom spinalbedövningen inte innehåller något lugnande ämne måste man ofta ge ett lugnande medel som tillägg

Att föda med kejsarsnitt- Vanja Wikström - BabyzPodcastSamarbete: Vi testar CoolSculpting mot magfett – Netstyle

Sterilisering av kvinnor är en säker metod mot graviditet. Under operationen så blockeras äggledarna. Detta påverkar inte mens, sexlust eller hormoner Jag hade förberett mig noggrant och var påläst om för- och nackdelar med både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Jag hade skrivit ner alla anledningar till varför jag ville göra kejsarsnitt och var beredd på att argumentera för min sak Det har blivit allt vanligare med kejsarsnitt inom förlossningsvården i Västmanland. Kejsarsnitten har ökat stadigt sedan 1970-talet och nu är var femte förlossning i länet ett kejsarsnitt Fördelar och nackdelar med kejsarsnitt. Födelar är väl att man oftast kan planera ett kejsarsnitt i god tid ; Barn som föds med planerade kejsarsnitt får oftare diabetes, cancer och astma, enligt flera olika rapporter. Nu tror sig svenska forskare ha upptäckt en av förklaringarna Nackdelar kejsarsnitt eller fördelar vaginal förlossning. Susanne Hesselman, Med Dr, ÖL KK Falun Region Dalarna. Vårt mål: Frisk mamma, friskt barn, positiv förlossningsupplevelse. Fig 1. Latest available data on caesarean section rates by country (not earlier than 2005)

Veckans fråga - dricker du alkohol under amningen? | wwwKåken bibliotek låna

Några nackdelar med kejsarsnitt som förlossningsmetod är att mamman i framtiden löper ökad risk för livmoderbristning, framförliggande moderkaka och blödningar under graviditet. Större blödningar under själva förlossningen är även vanligare vid kejsarsnitt än vid vaginal förlossning Kejsarsnitt för- och nackdelar För- och nackdelar med kejsarsnitt Vi fick en fråga om kejsarsnitt: Finns det någon nackdel för barn att födas med kejsarsnitt Som jag redan nämnt i första delen av denna serie så kejsarsnitt är en bukoperation och man behöver ta hänsyn till det med hjälp av olika moment Nina berättar om sitt planerade kejsarsnitt

Experten: Kejsarsnitt är inte lösningen Aftonblade

Stjärntecknet Lejonet. Från 23/7 till 22/8. Allt om stjärntecknet Lejonet. Läs om hur Lejonet är som person, vilken mat Lejonet gillar, vilka andra stjärntecken Lejonet passar ihop med, hur en Lejonethund eller en Lejonetkatt är Kejsarsnitt för- och nackdelar Vi fick en fråga om kejsarsnitt: Finns det någon nackdel för barn att födas med kejsarsnitt? Är en vaginal förlossning allti

Kejsarsnitt - 1177 Vårdguide

I det här avsnittet av Kejsarsnittsguidens podcast möter programledare Karin Bäcklund Manne Forssberg, skribent, föreläsare, författare, influencer och poddare (och träningsprofil). Vi pratar om kejsarsnitt ur partnerperspektivet, tips till den som ska vara stöd under ett kejsarsnitt och fördelar och nackdelar med kejsarsnitt Hur många kejsarsnitt tål man? Fråga till Barnmorska 1 oktober, 2012. Jag är gravid för andra gången och förra gången hade jag en hemsk förlossning som slutade med katastrofsnitt Jag är 20 år gammal och väntar mitt första barn. Än så länge har jag inte haft några komplikationer under min graviditet men jag är rädd för att föda på vanligt sätt och skulle vilja ha ett kejsarsnitt. Varför får man inte bara själv välja detta. Min väninna gjorde kejsarsnitt och hon tyckte inte det var besvärligt alls

Dag för det heliga välkomnet, 22 mars

nackdelar med kejsarsnitt? - Ungdomar

Här menade Ellika Andolf att det inte går att säga vad som är bäst, kejsarsnitt eller vaginal födsel, när man väger in alla faktorer (även humana). Det finns fördelar och nackdelar med båda Vilka förhoppningar, bemötande, komplikationer, rädslor och nackdelar- respektive fördelar finns med planerade kejsarsnitt, det pratar vi med Vanja om. Vikten av att vara insatt och ta till sig all information för att senare inte bli överraskad eller besviken är viktig och Vanja beskriver som hon kände sig trygg med att dels ha läst på men även att vården har ett ansvar att ge god.

Dreglande spädbarn barn - Barn 2017 - 2017

Kvinnohälsa. Vaginal förlossning ökar risken för skador i underlivet. Publicerad: 25 Januari 2013, 15:24 Jo, det blir svårare att hålla tätt. En ny avhandling gör upp med föreställningen om att vaginal förlossning inte ger mer inkontinens än kejsarsnitt på längre sikt Sakligt presenterade hon fakta kring de olika förlossningssätten, informerade om fördelar och nackdelar samt avslutade med att säga att hon aldrig varit med om någon kvinna som verkligen velat föda med kejsarsnitt, som inte fått det. Men det viktigaste av allt var att hon gjorde detta utan att lägga in några personliga värderingar i hur hon pratade med mig Övervakning efter spinalt morfin vid kejsarsnitt J Anesth. 2008;22(2): 112-6 1915 kvinnor fick 0,15 mg morfin i.t. vid sectio Övervakning 24 timmar 5 patienter fick låg andningsfrekvens och extra syrgas 0,2 % 1 patient fick narcanti (0,05%) Hade OSAS På DS två timmar övervakning med saturationsmätnin

• Kenza gröt mandelmjölk.
  • Tavlor med egen text.
  • Trafalgar square.
  • Gustav och johannas nummer.
  • Cbm mått.
  • Uttrycks strängteori studier i ibland webbkryss.
  • Storlek 21 skor ålder.
  • Orosanmälan missbruk blankett.
  • Swiss cheese strain.
  • Baby driver rotten tomatoes imdb.
  • Spotify spellistor.
  • Vakuumförpackad lax luktar illa.
  • Vff fotboll.
  • Djur på island.
  • Stockholmspolisen avsnitt 6.
  • Sleepless in seattle cast.
  • Alla hjärtans dag pyssel.
  • Only love can make a memory.
  • Ögonfärg betydelse.
  • Gebrauchte fahrräder graz keplerstraße.
  • Boende smögenbryggan.
  • Svartvinbärssylt med mindre socker.
  • Minecraft pe mods.
  • Sockerfri lusern.
  • Blodanalys.
  • Job speed dating essen 2017.
  • Dxc customers.
  • Rusta badrumsskåp.
  • Sjuk av herbalife.
  • Beslag små.
  • Extremofiler.
  • Gewerbliche schule waiblingen vabo.